Wat hebben we bereikt?
We zijn blij dat onze opdrachtgevers tevreden terugkijken op het Strategic Doing proces. Wat hebben we met hen bereikt?
Casus “Samenwerking veroorzaken”
Aanleiding:
Politieke en maatschappelijke ontwikkelingen leidde tot sterke impuls voor vijf maatschappelijke organisaties om samenwerking te zoeken om zo hun meerwaarde verder te versterken. Strategic Doing aanpak werd gekozen om het proces te versnellen.
Aanpak:
De originele Strategic Doing aanpak: gestart met korte analysesessie om inspirerende focus aan te brengen en om de juiste deelnemers aan het proces te binden. Daarna een SD-sessie van één dagdeel eindigend met een concreet plan en eerste acties.
Een viertal vervolgsessies, één per maand, van maximaal twee uur om al doende bij te sturen, tempo erin te houden en iedereen te stimuleren voor de vervolgstap.
Resultaat:
Onze opdrachtgever verwoordde het resultaat als volgt:
“De begeleiding van Reinder en Elmira – met de Strategic Doing aanpak – heeft ervoor gezorgd dat we écht aan het werk zijn gegaan en concrete resultaten aan het boeken zijn. In onze branches kunnen wij eindeloos blijven praten, desnoods jarenlang, zeker als het gaat over samenwerken tussen organisaties. Deze valkuil hebben wij links laten liggen.
De begeleiding en de methode zorgde ervoor dat we steeds teruggingen naar het oorspronkelijke doel: het gezamenlijke perspectief dat we hadden geschetst. We hielden focus. Zo leverde het concrete resultaten op.
Ook de combinatie van management en uitvoering bij elkaar, van alle deelnemende organisaties, heeft zijn meerwaarde. Er heerst een verschil in taal tussen de organisaties. Door de aanpak én door ook de uitvoerders erbij te betrekken, kwam dit verschil snel boven water. Hierdoor konden we het ‘tackelen’ in plaats van langs elkaar heen te blijven praten terwijl we dachten dat we elkaar begrepen. We hebben elkaar echt veel beter leren kennen.
Het onderdeel in het proces waar we moesten inventariseren wat we konden en wat we in huis hadden, gaf zeer veel inzicht. Onze potentie werd snel zichtbaar. We kunnen met elkaar zóveel bereiken, bleek, dat we het ook als een morele verplichting voelen om dit ook te doen. We willen nu nóg meer intrinsiek onze gezamenlijke toegevoegde waarde inzetten voor de maatschappij”.